dinsdag 18 september 2012

Publieke kunst: oud en nieuw



Onlangs moest ik in de St. Jacobsstraat in Utrecht zijn, 'tien minuten lopen vanaf het station'. Ik vertrok een uur te vroeg, om niet verdwalend te laat te komen. Zodoende had ik nog een kleine zee van tijd toen de trein op het Centraal Station aankwam.

Na eerst de etalage èn binnenkant van die winkel met grappige dingen op Hoog Catharijne bekeken te hebben, ging ik de stad in. Ergens linksaf moest de bedoelde straat zijn.

Bijna daar, werd mijn aandacht getrokken door een steegje, de Zakkendragerssteeg. En vooral door een bord waarop stond wat er zoal in deze steeg te vinden was. Eten, kleding, daar zou ik zo'n straat niet voor inlopen. Maar één winkel had natuurlijk bijzondere aantrekkingskracht voor mensen die houden van papier en zo. Goede reden om niet al in de goede richting te lopen, maar eerst nog even rechtsaf te slaan, het steegje in.

Korte tijd later trad ik 'Bureau Bewust' binnen. Een half uur later stond ik, een aantal euro's armer maar enkele mooie stempels en een leuk gesprek met de winkeliers rijker, weer buiten.
Bovenstaande muurschildering en 3D kunstwerk is ook in de Zakkendragerssteeg te vinden. De moderne zakkendrager was er trouwens eerder dan het melkmeisje, zo blijkt uit deze film.

Geen opmerkingen: